söndag 7 september 2014

2008 Campogiovanni Brunello di Montalcino San Felice

I septembersläppet kom en Brunello som jag blev nyfiken på. Årgång 2004 föll inte riktigt på läppen, medan ett par flaskor från årgång 2006 hamnade i källaren. Var det dags att fylla på med den aktuella årgången 2008? Det var frågan för kvällen i fredags.

Doften är knuten och rentav ogenerös. Skall jag vara välvillig kan doften kanske beskrivas som sirlig med körsbär, läder, svart te och något rostat inslag. Frukten har en ren kvalitet som båda gott.

Smaken är mer generös med sirliga och rena körsbärstoner som har en mörk klangbotten. Även i smaken finns en rostad accent. En aning jordgubbssmak som drar lite åt kompott noterar jag också. Svart te, kryddighet och en gnutta mognadstoner bidrar till att ge vinet komplexitet. Tanninerna är finpulvriga och välintegrerade, liksom syrligheten är behagligt avrundad.

Så långt ett gott och välgjort vin. Men jag saknar lite mer tryck i smaken för att bli riktigt nöjd. Det här är en Brunello som lirar mer åt det sirliga och eleganta hållet, vilket inte behöver vara fel. Jag passar dock denna gång. 

Varunummer: 92237
Pris: 299 SEK

Inga kommentarer: