söndag 15 augusti 2010

2004 Campogiovanni Brunello di Montalcino San Felice

Begäret efter en Brunello sätter in och jag inventerar Systembolagets beställningssortiment. San Felice i hjärtat av Chianti Classico är en mycket gammal producent som numera ingår i den tyska försäkringsjätten Allianz. Verksamheten har utvidgats till Maremma och Montalcino. Campogiovanni införskaffades på 80-talet och 14 hektar av totalt 65 planterades med Brunellorankor mellan 1976 och 1988 för att möta världens efterfrågan på viner från Montalcino. Vinet lagras på stora botti i 36 månader.

Doften är intressant pulverartad och rökig med gummi, läder, viol, kaffe och surbrasved. Det är ett italienskt vin från toskanska kärnlandet så självfallet finns där även körsbär. Och plommon. Det toskanska formuläret bockas av i raskt takt även i munnen med körsbär, jämte plommon och fat. En bitterhet som påminner om grape eller blodapelsin känns läskande i början, men stör mig allt mer efterhand. Vinet är slankt, väl balanserat och behagligt medelfylligt med bra rymd i smaken och en eftersmak som klingar av långsamt. Det är gott, men elementet av bitter citrusfrukt och kanske lite för mycket stram elegans som ger ett lite återhållsamt intryck gör att jag avstår från att köpa fler flaskor.

Varunummer: 73516
Pris: 299 SEK

2 kommentarer:

konjären sa...

Hmmm.... samma vin gav Per Bill 95p i Livets Goda, och jag är sugen på att göra en beställning. Bra Brunello till rimligt pris känns viktigt att ha i källaren. Det här gjorde mig dock tveksam. Får forska vidare...

Anonym sa...

Per Bill ligger ofta lite högre i poäng jmfrt mina egna poäng. Men visst blir man ändå nyfiken. Snittar 90p på CT och det är ju en viss skillnad..