onsdag 19 augusti 2015

2010 Brunello di Montalcino Fattoi

Denna brunello från Fattoi har jag druckit i två årgångar. Jag minns min förtjusning över årgång 2008 när den kom till bolaget. Någon gång i våras var det dags att prova den senaste tillgängliga årgången från 2010. Följande är främst för min egen bokföring, då det inte var läge för att föra anteckningar.

Doft och smak bygger på klassiska komponenter med körsbär, torkad fruk, svart te, läder, fat och en påtaglig kryddighet. Kroppen är drygt medelfyllig och vinet är förhållandevis färdigt att konsumera i dag utan behov av extensiv lagring. 

Det är kanske inte det mest spännande som jag provat från appellationen, men sett till priset tycker jag ändå att det är bra. Ett vin som jag kommer köpa igen. 

Varunummer: 3097
Pris: 219 SEK

Inga kommentarer: