måndag 17 augusti 2015

2001 Argiano Brunello di Montalcino

På allmän begäran, eller åtminstone från en läsare, i föregående blogginlägg återupptas skrivandet. 

Jag hade tänkt att inleda med en summering av sommarens vistelse i Provence, men det får vänta ett tag till. En viss ringrostighet har infunnit sig och därför tar jag några lätta skrivövningar först.

Modern var på besök i somras och en kväll gjorde vi Saltimbocca alla Romana. Till detta korkade jag upp en återstående Brunello från Argiano. Den första flaskan konsumerades för sex år sedan. Kombinationen mat och vin var perfekt och vinet är så här långt årets upplevelse.

Doften bjuder på Bordeauxvibbar med rökighet, sandelträ, tobak, läder och torkad frukt medan svart te och en gnutta söta körsbär indikerar Italien. Doften är mycket fin och underbar att sitta och sniffa på. 

Det första som slår mig när jag smakar på vinet är den otroliga balansen. Perfekt mognad, en gnutta polerade tanniner och viss syrlighet finns kvar. Kroppen är drygt medelfyllig och smakförnimmelserna består främst av torkad frukt, solmogna körsbär och svart te. Eftersmaken är långsträckt. 

Det är svårt att klä en vinupplevelse som framkallar glädjetårar i ord. Men efter en sådan afton kommer förvärvandet av fler Brunelloviner bli ett högprioriterat projekt under återstoden av detta år. 

Inga kommentarer: