lördag 2 maj 2015

2012 Chateau Cantemerle

Under påsklovet passade vi på att möta våren i Skåne. Med på resan fick ett knippe viner följa med. Däribland den senaste tillgängliga versionen av Chateau Cantemerle.

Först en reflektion kring Bordeaux och årgångar. En misstanke börja nämligen smyga sig på att mina smakpreferenser lutar åt Bordeauxviner från mindre uppskrivna år. Medelfylliga och slanka viner som håller 12,5 volymprocent och med fler smakförnimmelser än väldigt mogen frukt lockar mig numera. Så här långt har 2012 för mig varit en riktigt bra årgång och fler flaskor än från exempelvis den mer hyllade årgången 2010 har så här långt landat i källaren.

Chateau Cantemerle av årgång 2012 består till 56 procent av Cabernet Sauvignon, 36 procent Merlot, sex procent Petit Verdot och två procent Cabernet Franc.

Doften är typisk och de förväntade intrycken radar upp sig. Svartvinbär, plommon, järn, blod, tobak och kaffe bjuds det på generöst.

Även smaken är typisk med svartvinbär, plommon och fat. En vagt grön nyans vill jag beskriva som örtig. Det som avviker är en röd citrussyrlig nyans som jag vanligtvis förknippar med italienska viner. Men det fungerar i Bordeaux också. Kroppen är drygt medelfyllig och slank.

Till påsklammet fungerar det riktigt bra och ett par flaskor kommer jag att lägga undan för att följa utvecklingen. Men det kommer ske med ganska beskedliga förväntningar, för jag förväntar mig inte några stordåd i framtiden. Det jag eftersträvar är nog mest smaken av klassisk mogen Bordeaux till en rimlig penning snarare än en stor vinupplevelse. Det är kanske inte det mest övertygande urvalskriteriet, men jag har faktiskt svårt att komma på en bättre motivation till varför den befintliga vertikalen av Chateau Cantemerle skall utvidgas.

Varunummer: 92565
Pris: 249 SEK

Inga kommentarer: