söndag 3 maj 2015

2004 Chateau de Pez

Troligtvis inhandlades denna flaska på Kastrup flygplats en gång i tiden. Jag har för mig att jag provade en flaska direkt efter inköpet och att den andra stuvades undan. 

Slottet ägs av champagneproducenten Louis Roederer sedan 1995. Vingårdarna består till 48 procent av Merlot, 45 procent Cabernet Sauvignon, fyra procent Cabernet Franc och tre procent Petit Verdot.

Nu fick vinet tjänstgöra vid en fredagsmiddag den 1 maj när syster med familj hälsade på. Lackmustestet för att avgöra hur bra ett Bordeauxvin är, biff stekt i bit, ugnsrostad potatis och béarnaisesås, utföll över förväntan.

Doften är elegant, komplex och mogen med läder, dill och vanilj, tobak, kryddor och källare. Sedan finns en slags röd frukt som skulle kunna vara svartvinbär och körsbär. Mycket trevligt att sitta och sniffa på.

Smaken är mycket traditionell med svartvinbär och körsbär, läder, tobak och fat. Eftersmaken är lång och intrycket generellt är mogen elegans och komplexitet. Just nu är vinet i en perfekt mognadsfas och en fullkomlig njutning.

I beställningssortimentet återfinns årgång 2010 för 385 kronor och 14 volymprocent. Antagligen ett vin i en annan stil än det jag provat, och som inte känns lika lockande. Chateau de Pez är ett slott som jag kommer hålla utkik efter från årgångar som är lite mindre välmatade.

Inga kommentarer: