måndag 16 mars 2015

2006 Grand Mont

Begäret efter Cabernet Franc från Loire stillades häromsistens med en flaska från Domaine Pierre-Jacques Druet. Hemsidan är inte uppdaterad sedan september 2009 så jag kan inte bidra med särskilt mycket information om vinet i sig. 

Doften röjer ursprunget på en gång med distinkta svarta vinbär och en aning korinter, medan gräset omvandlats till använd halm. Alla som haft husdjur med halm i botten på buren kommer förstå vad jag menar. Fat och mognad visar sig också med läder och tobak. 

Smaken är behaglig med begynnande avrundad mognad och en medelfyllig kropp. Ursprunget går igen i doften med svartvinbär, korinter, gräs och örter med viss fatrondör. Det jag kommer minnas vinet för främst är dock halmen som går igen i smaken. Vissa skulle nog störa sig på det som jag kallar halm i smak och doft, för det kan också uppfattas som ett orent drag.

Behagligt, moget och en gnutta rustikt skänker vinet en känsla av svunna tider utan prestationskrav. Till Poulet Stroganoff fungerade Grand Mont alldeles utmärkt, och det kommer dröja sig kvar i minnet. Väl värt att prova tycker jag.

Varunummer: 72473
Pris: 229 SEK

Inga kommentarer: