söndag 28 december 2014

2012 Beaune Premier Cru Theurons Louis Jadot

Bourgognehyllan är sorgligt eftersatt och några flaskor från maison Louis Jadot inhandlades därför i höstas för att komma tillrätta med detta. Under mellandagarna drogs korken ur en flaska för att undersöka vad jag köpt och för att kunna följa utvecklingskurvan. Förra försöket med årgång 2005 utföll väl sådär får jag säga. Men skam den som ger sig. Förväntningarna är dock justerade till en hälsosam nivå då jag sedan tidigare vet att detta inte lär vara något kraftpaket.

Färgen är vackert ren och röd färg med en väldigt klar kant. 

Doften är ren, diskret och sirlig med röda bär. Främst kommer jag att tänka på slånbär, men även körsbär och hallon. Även lite pyrande eneträ och angenäm kryddighet bidrar till viss komplexitet. 

Kroppen är knappt medelfyllig och syrligheten är pigg och salivframkallande. Även i smaken träder sirliga och ljusa röda bär fram med slånbär och hallon samt en blyg viol. I bakgrunden finns en diskret och varsam fathantering. Med tid i glasen utvecklas en riktigt trevlig kryddighet också. Eftersmaken är lång och sirligt syrlig.

Till mat fungerar vinet tämligen väl. Men den markerade syrligheten och det något kantiga helhetsintrycket indikerar en mer angenäm upplevelse väntar om några år. Det finns en inneboende kvalitet som jag tycker om och därför är jag ändå fylld med tillförsikt.

Varunummer: 92544
Pris: 339 SEK

Inga kommentarer: