torsdag 25 december 2014

2010 Chateau Fourcas-Borie

När barnen lagt sig och vi slår in klapparna inför julafton dricker vi denna bordeaux som lyfts fram av flera vinskribeneter. I vingården är det Merlot som regerar till 50 procent, 40 procent utgörs av Cabernet Sauvignon och tio procent Petit Verdot.

Doften är generös med mörk och aningen söt frukt som jag skulle vilja beskriva som körsbär, svartvinbär och korinter. Även en örtighet som påminner om lagerblad, kaffe och läder noterar jag i den modernt inriktade doften. 

Smaken är generös och modern med mörk frukt, såsom körsbär, svartvinbär och korinter. Det finns också en örtighet som ger en aning bittert intryck. Det som främst stör mig är den höga alkoholhalten.

För pengarna är det ett riktigt gott vin och jag förstår att det sticker ut i provningar bland mycket annat. Men Bordeaux är inte det första jag kommer att tänka på. Snarare upplever jag det som ett stycke modern vinproduktion som skulle kunna härstamma lite varstans ifrån runt vårt jordklot.

Varunummer: 92506
Pris: 189 SEK

Inga kommentarer: