söndag 19 oktober 2014

2010 Chateau Ducluzeau

Ett tips på god och prisvärd Bordeaux flöt upp till ytan och jag kunde inte motstå frestelsen att greppa en flaska som den prismedvetna konsument jag är. För den som tycker att det är pinsamt att någon tvingas vända på slantarna kan jag bara hänvisa till winefinder.se som säljer sexpack av storebror 2010 Chateau Ducru Beaucaillou till det säkerligen väl motiverade priset av 13 164 kronor. Jag skulle nog lägga pengarna på något annat, och gjorde jag inte det skulle jag nog få se mig om efter en ny fru.

Hos Chateau Ducluzeau är hälften av jordarna planterade med Cabernet sauvignon. Den andra hälften av egendomen är planterad med Merlot, vilket märktes från start bland doftintrycken.

Doften är välmatad och framfusig med plommon, svartvinbär, korinter, kaffe, läder och tobak. 

Smaken är ungdomlig och tät med mörk frukt som består av plommon, svartvinbär och körsbär. Rostat kaffe pekar på viss generositet i fathanteringen, men det går inte över styr tycker jag. Det hade kunnat bli lite väl mycket av det goda om det inte varit för en uppfriskande örtig knorr som stramar upp smaken. Balansen är det lite si och så med i det ungdomliga tillstånd som vinet befinner sig i, men så skall det vara antar jag innan tanniner och syrlighet integrerats.

Min fru var förtjust och det indikerar ett modernt och tillgängligt anslag med bra tryck i smaken. Vinet fungerade också alldeles förträffligt till lördagens bräserade fläsk, eller pulled pork som det heter numera på modern kökssvenska. En tumme upp och en köprekommendation sålunda för 2010 Chateau Ducluzeau.

Varunummer: 95119
Pris: 179 SEK

Inga kommentarer: