söndag 12 oktober 2014

2010 Barolo Marcenasco Renato Ratti

Förra veckan drack jag en Barolo som nog får ligga till grund för årets mest oinspirerade inlägg, och då mest för min egen skull.

Korken drogs på lördagen lagom till middagen och doften var rätt så lovande tyckte jag. En tydligt rökig ton med eneträ, acetonstick, läder och kaffe och så en rätt så mörk körsbärsfrukt noterade jag med ett gillande. 

Smaken var dock ett platt fall. Om jag skall vara snäll så kan tanninerna beskrivas som framträdande. Men kärvheten som nästan tangerade åt det beska hållet gav en förnimmelse av en ohyvlad planka. Den mörka körsbärsfrukten, med inslag av hallonremmar, fick kämpa om uppmärksamheten. Jag kan sträcka mig till att Renato Rattis Marcenasco är ett gott vin, men inte mer än så. Det finns mycket annat därute som är mer värt att undersöka.

Varunummer: 90171
Pris: 269 SEK 

Inga kommentarer: