onsdag 3 september 2014

2009 Pesquera

En kär gammal bekantskap dök upp i helgen. 1999 Pesquera var nog det första vin som jag provade för elva år sedan till följd av ett medvetet vinval. Det var också det vin som jag bjöd min blivande hustru på första gången som jag bjöd henne på middag. Nu finns årgång 2009 i beställningssortimentet och jag kunde inte låta bli att beställa en flaska. Utöver att njuta av vinet till maten gjorde jag några reflektioner över hur vinintresset utvecklats genom åren.

Då, i början, kommer jag ihåg att i princip varje vin var en smakupplevelse. Det krävdes inte särskilt mycket för att bli fullkomligt hänförd. I dag är det inte lika lätt att bli lika berörd.

Det var inte heller lika mycket som pockade på uppmärksamhet så det var lättare att mer ensidigt fokusera på att lära mig mer om vin och lägga tid på att tråla efter flaskor i beställningssortimentet.

En annan del som fått stå tillbaka är dissekerandet. För mig höll det på att förstöra njutningen och numera försöker jag ha ett mer impressionistiskt förhållningssätt.

Med dessa funderingar avklarade noterade jag en tät och elegant doft med plommon, körsbär, läder och kryddor med viss mognad. 

Smaken är tät, komplex och elegant med plommon, körsbär, kryddor, fat och med behagliga mognadstoner. 

Rackarns gott är vad det är, och till fredagskycklingen slinker det ner fint. Det blev nog lite väl mycket av djuplodande, och måhända pretentiöst, tyckande förra gången det begav sig. 2009 pesquera är ett mycket gott och kompetent producerat vin som verkligen förtjänar att avnjutas.

Varunummer: 72731
Pris: 174 SEK

Inga kommentarer: