söndag 28 september 2014

2004 La Rioja Alta Gran Reserva 904

För mycket ek med kokos och dill är ofta omdömet om Rioja. För att inte fastna i fördomar utmanade jag denna helg mina förutfattade meningar om Rioja. Nu skall väl tilläggas att jag inte har några problem med extensiv fathantering så länge det är integrerat i vinet.

La Rioja Alta har hållit på sedan åren runt förra sekelskiftet. Receptet är traditionellt med lagring i fyra år på fyra år gamla fat av ett vin som framställs på 90 procent Tempranillo och tio procent Graciano. Årgång 2004 verkar ha varit extra lyckad då Parker välsignat vinet med 96 poäng, vilket lyfts fram på den tekniska specifikationen. 

La Rioja Alta gör ett än mer prestigefyllt vin som heter Gran Reserva 890 och som återfinns i beställningssortimentet för 697 kronor. Viña Ardansa, Viña Alberdi och Viña Arana är några andra varumärken från La Rioja Alta som känns igen från bolagets sortiment.

Mogen och rätt så komplex doft fyller glasen. Körsbär, balsamico, läder och choklad noterar jag. Och banne mig om där inte även finns en dillvippa. Annars märks den begynnande åldern med torkad frukt, tobak och ett något murrigt inslag som kan vara källare eller tobak.

Smaken är mogen och avrundad med körsbär, mjölkchoklad och kryddighet. Mognaden märks i den torkade frukten och avtrycken från fatlagringen. Eftersmaken är lång och silkeslen, och det är i slutet på kvällen som den sista pusselbiten faller på plats när jag vagt känner en aning kokos.

Det är bara att lyfta på hatten för ett kompetent producerat vin och att producenten låter det få viss mognad innan marknadslanseringen. 2004 La Rioja Alta Gran Reserva 904 är riktigt god och tömningstakten hög. Det ger mersmak inför framtiden. Men visst finns där tillräckligt med traditionella Riojamarkörer för att hålla envisa skeptiker på avstånd.

Varunummer: 7462
Pris: 299 SEK

Inga kommentarer: