söndag 10 augusti 2014

2012 Le Ragose Valpolicella Classico

Min fru har alltid varit väldigt svag för vinerna från Venetien om det så är enkel Valpolicella eller amarone. Själv har jag inte varit lika övertygad och jag hade gjort mig en slant genom åren om jag fått en krona för var gång som min fru bönat och bett om att jag skall köpa Zenatos ripasso. Vid sommarens utflykt till Holte i Danmark veknade jag och därför fick en flaska Valpolicella från Le Ragose följa med hem.

Druvsammansättningen är 50 procent Corvina, 20 procent Rondinella och 20 procent Corvinone. Utöver dessa 90 procentenheter lyckas procenten även trycka in 20 procent andra tillåtna druvsorter.

Till en barnvänlig variant av Biff Stroganoff kom vinet väl till pass en middag uti skärgården en varm sommarkväll härförleden. Förutsättningarna för en komplett redovisning av doft- och smakintrycken saknades, men några få ord hann jag ändå notera.

Doften är bärig med körsbär, blåbär, bittermandel och med en antydan till fatvanilj. Smaken är åt det lättare hållet med körsbär, blåbär och en örtig knorr, medan tanniner och syrlighet spelar en något undanskymd roll. Det här är så nära saft för vuxna som man kan komma. Nivån i flaskan sjunker raskt då vinet är mycket gott och drickvänligt i en bärig stil som inte är så överlastad som jag ibland kan uppfatta hos vinerna från Venetien. "Less is more" gäller även understundom i vinvärlden. Le Ragoses Valpolicella är ett vardagsvin som är väl värt att bunkra upp med.

Pris: 85 DKK

Inga kommentarer: