onsdag 18 september 2013

2010 Chablis Premier Cru Butteaux Louis Michel et fils

Firma Louis Michel har gjort vin sedan 1850. Producenten har uppnått viss ryktbarhet eftersom ekfat inte används i produktionen sedan 40 år för att få fram druvrena och strama viner. Druvorna som använts för framställningen av detta vin kommer från en vingård som heter Butteaux, och som ligger i den sydvästra delen av Chablis och nära Montmains. 

Doften är fet och generös med ylle och smöriga popcorn, grapefrukt, citron och mogna gula äpplen. Doften innehåller också ett uns av solmogen tropisk frukt och en antydan till mineral. 

Smaken är förhållandevis kraftig och fet med citrus, grapefrukt och gula äpplen. Även i smaken framträder efterhand solmogen frukt som ändå balanseras fint av en stramhet och syrlighet. Jag måste erkänna att jag blev förvånad när jag läste att fat inte använts i framställningen. Fat är en karaktäristik som jag skulle vilja använda mig av för att beskriva hur vinet smakar. Men rondören ger hur som helst ett kralligt intryck.

Sammantaget var detta ett riktigt gott vin som verkligen förtjänar att provas. 

Varunummer: 72719
Pris: 229 SEK

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag blir lite förvirrad nu. Länken (72719) till Bolaget pekar på 2008:an men det är 2010:an du testat? Är det fel info/årgång på Bolaget? Beställde du via Bolaget och fick 2010:an? Det är 2010:an jag vill ha, dvs den årgång du beskriver i din bloggpost.

/Joachim

Mr J sa...

Hej,

Japp, jag fick 2010 i stället för 2008. Lycka till i årgångslotteriet. Jag tycker att det hör till vanligheterna numera att få en annan årgång än den beställda. Särskilt brukar uppskrivna årgångar av viner i beställningssortimentet snabbt ta slut och ersättas med nästa årgång utan att informationen på hemsidan ändras. Det är leverantören till Systembolaget som tydligen har ansvar för att se till att hemsidan är korrekt uppdaterad. Systembolaget anser sig inte kunna ansvara för att informationen på hemsidan är korrekt. Jag vet inte om detta resonemang är juridiskt oantastligt, men jag orkar inte ta strid i denna fråga. Däremot har det hänt åtskilliga gånger att jag inte köpt flaskor där årgångsvariationen är till allt för stor nackdel för mig.

Anonym sa...

I det här fallet vill jag verkligen ha årgång 2010 och förmodligen är det denna som jag får om jag beställer. Bäst är väl att ringa importören och fråga.

I det här fallet tycker jag att det är importörerna som sitter inne på vilken årgång som finns tillgänglig och således bör de agera aktivt gentemot Bolaget när årgångsändring sker. Faktum att nytt varunummer kan vara önskvärt.

Och visst har man (jag) råkat ut för ej önskvärda årgångar vid beställning. Nu kollar jag alltid alla flaskor när jag hämtar ut beställda varor. Beställde för ett par år sedan fyra flaskor av mycket omtalade 2005 Cigliuti Barbaresco Serraboella. Jag fick två 2005:or och två 2007:or och det upptäckte jag långt i efterhand. Nu hade jag "tur" att 2007:orna inte tycks gå av för hackor de heller men likförbannat var det inte vad jag beställde. :-)

/Joachim

Mr J sa...

Jag tycker nog ändå att det är Systembolagets uppgift som detaljist att ha koll på varorna som bjuds ut till försäljning. Så fungerar det för övriga detaljhandeln. Barbarescon verkar för övrigt intressant.