måndag 16 september 2013

2009 Barolo Vigna Gallinotto Mauro Molino

Den politiskt korrekta vinnörden vet att sky ekfat som pesten. Ograverad ursprungskänsla utan störande inslag är det som gäller enligt rådande trend. Denna Barolo har dock underkastats två år på små franska fat, varav 30 procent är nya. 

I glaset är vinet mörkt och ogenomträngligt på ett sätt som jag inte brukar förknippa med nebbiolo och Barolo. 

Doften är rätt så återhållsamt kraftfull och komplex med mörk frukt och en hel del fat. Mörka och söta körsbär och hallon samt viol åtföljs av målarlåda, tjära, tobak och läder. 

Vinet växlar upp när jag smakar på det. Smaken är burdust kraftig och kärv med mörka körsbär och fat. Hallon, svart te och rentav lite kakao och kaffe noterar jag därutöver. Syrligheten är pigg och avslutet långsträck. Av smakintrycken att döma finns byggstenarna på plats för framtiden. 

Vi tyckte att vinet var mycket gott initialt, men i längden upplevde jag det något ofokuserat och grovhugget. Kan det vara faten som spökar? Å andra sidan tycker jag att vinet är tillräckligt intressant för att jag skall lägga det på minnet och prova fler viner från denna producent. 

Varunummer: 71623
Pris: 319 SEK

2 kommentarer:

Italienska viner sa...

Se där! Visste inte att Molinos viner fanns i Sverige. Jag har gillat det jag smakat (Gallinotto 2004 o 2006 samt barbera 2010) och inte störts av de små faten. Ganska tuff La Morra-stil som kanske behöver några år för att komma till ro? 2009 är inte någon höjdare i Langhe.

http://www.gerbolavin.dk/ i Kpnhm har en del äldre/bättre årgångar.

/Patrik

Mr J sa...

Hej Patrik,

Givet dina noteringar kring -04 så gäller det väl att våga vänta ut rätt årgång antar jag. Den tuffa stilen är faktiskt charmig på sitt sätt. Det skall bli spännande att följa kommande årgångar.

Tack för länktipset! Riktigt trevligt sortiment. Tyvärr verkar inte leverans till Sverige vara aktuellt...