fredag 9 augusti 2013

2010 Chateau Larrivet Haut-Brion

I våras var det dags att försöka uppbåda intresse kring den senaste uppskrivna årgången från Bordeaux. En flaska Chateau Larrivet Haut-Brion från 2010 införskaffades på rekommendation av någon, jag kommer inte ihåg vem. Denna årgång består blandningen av 55 procent merlot och 45 procent cabernet sauvignon. I vingårdarna återfinns även några få procentenheter cabernet franc, men dessa druvor fick utgå denna årgång.

Färgen är mörk och inte särskilt transparent. Doften är modernt tät och generös med svartvinbär, mörka plommon och en doftkomponent som jag förknippar med cabernet franc från Loire i det att jag förnimmer viss filmjölk också. Viss sumpighet, piptobak, läder och nyrostat kaffe från fat knyter ihop säcken doftmässigt. Lite lätt oroad undrar jag om det verkligen är Bordeaux faktiskt.

Attacken från de kärva och aningen beska tanninerna ger vinet ett rätt så burdust första intryck. Syrligheten är även den frisk. Frukten är dov och mörk med svartvinbär och plommon. Fathanteringen är av det mer handfasta slaget och kommer nog skänka vinet rondör i framtiden. En aning alkoholhetta på sluttampen drar ned helhetsintrycket. 14,5 volymprocent känns inte riktigt klassisk och elegant Bordeaux om sanningen skall fram. 

Visst är det ett gott vin, men hela genomförande känns oborstat. Så jag säger pass denna gång och fortsätter leta godsaker bland kommande lanseringar av Bordeaux från 2010.

Varunummer: 90713
Pris: 313 SEK

Inga kommentarer: