torsdag 25 juli 2013

2010 La Bastide Blanche Bandol

Tidigare i våras behövde jag ett kraftigare rödvin till en middag som vi skulle bjuda några före detta grannar på. Ett djuplodande reportage var en effektiv medicin mot beslutsångesten över vilket vin som jag skulle välja. Det mesta som är värt att veta står att läsa där och jag avstår därför från några longörer kring ämnet Bandol och La Bastide Blanche.

Druvblandningen denna årgång enligt Systembolagets hemsida är 70 procent mourvèdre, 25 procent grenache, tre procent cinsault och två procent carignan.

Som sig bör är den första doften respektingivande. Det är mörk frukt med körsbär, plommon och björnbär. Den mörka och solmogna frukten stramas upp rätt så rejält med mineraler, en aning grafit och några inslag från örtagården med främst tydliga lagerblad. 

Den mörka frukten med körsbär, björnbär och plommon återkommer i smaken. Även här tycker jag mig känna en tydlig örtighet med och då framförallt lagerblad. Det strama anslaget understryks av kakaopulver. Kroppen är tät och på det hela taget intrycket ett vin i bra balans. 

Vi är flera runt bordet som ger tummen upp. Det här kommer vi att dricka fler flaskor av i framtiden. La Bastide Blanche är ett vin som är väl värt att köpa.

Varunummer: 2262
Pris: 139 SEK

Inga kommentarer: