måndag 22 juli 2013

2009 Casanuova di Nittardi Chianti Classico

Dags för en ny bekantskap från det toskanska kärnlandet. Casanuova di Nittardi ägdes på 1500-talet av Michelangelo som bland annat skapade takmålningarna i Sixtinska kapellet och Davidsstatyn framför domen i Florens, för att bara nämna några verk av denne store konstnär.

För att knyta an till egendomens kulturella historia låter ägaren Peter Femfert sedan 1981 en konstnär skapa etiketten till vinerna. Etiketten för årgång 2009 målades av den belgiske konstnären Pierre Alechinsky som var med och grundade konstnärsgruppen Cobra. Gruppen syftade till att ”frigöra konsten från den västerländska kulturens normer och stilinriktningar” genom att låta det undermedvetna verka utan att censureras av intellektet. Efter ett par flaskor av Casanuova di Nittardis Chianti skulle jag nog också klara av att måla en etikett utan att låta mig hämmas av intellektet. Troligtvis skulle den dock inte bli lika snygg. 

Druvblandningen är 97 procent sangiovese och tre procent canaiolo. Vinet har sedan tillbringat ett halvår på barrique som används för andra gången. 

Medan middagen låg på grillen passade jag på att göra några snabba noteringar. 

Doften är mycket god och leder in på väl upptrampade stigar med mörka och syrliga körsbär, röda bär, röd citrus, svart te, läder och en aning kakaopulver. Jag hade spontant gissat på att någon internationell druva såsom cabernet sauvignon varit inblandad. 

Tät och muskulös körsbärsfrukt som ändå förmår vara elegant och rymmas i en drygt medelfyllig kropp är som balsam för smaklökarna. I fonden finns också plommon, röd citrus och svart te. Visst hade syrligheten kunnat vara piggare och nog hade jag velat ha lite mer tredskande kärvhet. Den väl avrundande framtoningen kan inte förta att detta är ett riktigt gott vin. Jag tvekar inte en sekund, utan avfyrar en klockren köprekommendation.

Varunummer: 94035
Pris: 199 SEK

Inga kommentarer: