måndag 13 maj 2013

2006 Brunello di Montalcino Quercecchio

Under den tid som den dansk-italienske vinhandlaren Carlo Merolli sålde viner direkt till svenska konsumenter hann jag göra några inköp. Bland annat denna brunello från Azienda Agricola Quercecchio. 

Doften ger ett klart och oförvanskat intryck med körsbär, svart te, röd citrus, Läkerol, läder och mineral.

Även smaken är klar och låter frukten tala med körsbär, svart te, mandel och körsbärskärnor. Jag associerar doften med nebbiolo efter hand. Kroppen är drygt medelfyllig och vinet känns balanserat med läckert sandiga tanniner och pigg syrlighet. Eftersmaken är behaglig och dröjer sig kvar. 

Det är ett riktigt gott vin och jag är riktigt glad över detta inköp. Ytterligare några flaskor vilar i källaren för framtida njutning. Nu hoppas jag bara att Carlo ångrar sig och börjar leverera vin till Sverige igen. Sådana här fynd vill vore roligt att göra igen.

2 kommentarer:

Lessrof sa...

Intressant. Frun associerade också till Nebbiolo vid gårdagens blindprovning. Inga ruggiga tanniner precis men nåt i doften. Prisvärd Brunello minst sagt!

Mr J sa...

Japp, får se hur jag skall få tag på fler flaskor nu när Carlo inte levererar till Sverige.