torsdag 28 mars 2013

2011 Crozes Hermitage Domaine Habrard

Ibland kan suget efter en viss typ av vin ta överhanden. Vi hann därför för ett par veckor sedan med två viner från trakterna av Rhônefloden. Först ut var den nedan omskrivna Xavier Grenache. Därefter var det begäret efter syrah som styrde vinvalet. En Crozes Hermitage från Domaine Habrard närmare bestämt. 

Doften är söt, nästan aromatisk, med hallon, röda bär och viol. Aningen stenmineral noteras också. Generellt är doftintrycket sötare och åt det lättare hållet än vad jag associerar med Crozes Hermitage. 

Smaken är tätare än vad doftintrycket utlovar. En rejäl korg med hallon, skogsbär och viol bjuds det på. En aning pepprighet och lite mineral kompletterar frukten. Intrycket är lite knepigt och jag tycker inte att denna Crozes Hermitage prickar mina smakpreferenser riktigt. Jag vill nog ha mer av mörkare och skitigare smakkomponenter som chark, rökighet och gummi för att gå igång. 

Bortsett från min personliga smak är Domaine Habrards Crozes Hermitage ett gott och välgjort vin för ett rimligt pris. 

Varunummer: 2861 
Pris: 116 SEK

Inga kommentarer: