söndag 10 februari 2013

2007 Barolo Albe G.D. Vajra

I höstas kom en Barolo från G.D. Vajra som rönte en del uppmärksamhet. Se exempelvis härhär och här. Albe, som betyder gryning eller soluppgång i plural på italienska, syftar på familjen Vajras morgonpromenader mellan de vingårdslägen som gett druvorna till denna Barolo. Tyvärr har inspirationen från morgonpromenaderna spillt över på etiketten som i mitt tycke är alldeles för modern och impressionistisk. När det gäller etiketter måste jag erkänna att jag är lagd åt det mer klassiska och konservativa håller med sådant som heraldik och snirkliga typsnitt. Men jag nöjer mig med att något gulligt djur i alla fall inte är avbildad på etiketten. 

Doften uppfattar jag som ursprungstypisk. Körsbären är en aning åt det söta hållet och de ackompanjeras av viol, tjära och rosor så som det skall vara. Smaken är även den ursprungstypisk med körsbär, hallon och en gnutta lakrits. Fatbehandlingen anas bara. Kroppen är slank och åt det lätta hållet. Helhetsintrycket är att det här är en lättillgänglig Barolo för en rätt så snar konsumtion.

Utan att lämna ett outplånligt intryck tyckte vi att G.D. Vajras Barolo var en riktigt god och trevlig charmör. Allt sammantaget vore det direkt tjänstefel att inte prova denna Barolo tycker jag. 

Varunummer: 2398 
Pris: 189 SEK

Inga kommentarer: