måndag 11 februari 2013

2005 Gattinara Tre Vigne Travaglini

Ambitionen att vidga vyerna och prova viner vid sidan allfarvägarna gjorde att en flaska från appellationen Gattinara hamnade i korgen. I föregående inlägg kritiserade jag etiketten. Nu måste jag gnälla om flaskformen i stället. Enligt producentens hemsida är flaskformen från 1959 unik och tanken är att fällningen som uppstår efter långlagring skall stanna i botten på flaskan när vinet hälls upp. Formen är måhända praktisk, men särskilt vacker är den inte.

Gattinara ligger i norra delen av Piemonte och huvuddruvan är Nebbiolo som här även går under namnet Spanna. Upp till tio procent av en druva som heter Bonarda får användas för att runda av tanninerna från nebbiolodruvan. Därtill får upp till fyra procent av en druva som heter Vespolina även användas. Jag hittar inte några uppgifter om den exakta druvsammansättningen för Travaglinis Tre Vigne. 

Både doft och smak hade jag blint satt i Toscana och närmare bestämt Chianti. Det är sannerligen inte något dåligt betyg. Doften är sirlig med körsbär, svart te, läder och en aning kryddighet. 

Smaken är inte så värst fyllig men med bra bett i syrorna och härligt pulvriga tanniner. Även här går körsbären igen och kompletteras av svart te, läder och en rejäl dos röd citrus. I smaken går även att förnimma en begynnande mognad. 

Jag upplever karaktären som lite gammalmodigt med en slank kropp och rejält med kärvhet och syrlighet. Om sanningen skall fram ger vinet ett lite dammigt intryck så att säga. Det är truligt och charmfullt på ett sätt som jag har svårt att värja mig mot. I min bok är Travaglinis Gattinara ett gott och charmigt vin som är värt att prova. 

Varunummer: 90397 
Pris: 199 SEK

Inga kommentarer: