söndag 6 januari 2013

2010 Bourgogne Pinot-Noir Hudelot-Noellat

Efter all julmat sänktes ambitionsnivån den gångna helgen. Med fokus på annat än mat köpte jag en bourgogne i högst rimlig prisklass som sällskap inför helgen. Inspiration till vinvalet har jag fått från ett otal bloggare, och här är några av noteringar som jag hittat: här, här, här, här, här och här.

Utseendet är väldigt transparent och det torde inte vara några problem att läsa dagens tidning genom detta vin. Därför blir jag faktiskt en aning överraskad över den generösa och relativt kraftfulla doften. Efter en stund luftning sprider sig en underbar doft av mörka och solmogna hallon. Vinet är ungdomligt och friskt i doften med citrus och en aning citronzest. Ursprunget röjs också av toner av bränt trä, eneträ, salmiak och grusdamm. Slutligen för jag även en aning kryddighet till protokollet. Så långt ett riktigt trevligt sniffarvin. 

När jag smakar på vinet blir jag nästan knockad av den friska syrligheten som jag närmast skulle vilja beskriva som sprakande. Den citrusartade friskheten återkommer även i smaken med röd citrusfrukt och aningens grapebeska. Hallon, lingon, lakrits och örtighet känner jag också i smaken. Kroppen är mycket slank och eftersmaken långsträckt och frisk. Därutöver skulle jag vilja använda ord som charm och personlighet för att beskriva detta vin. 

Denna bourgogne från Hudelot-Noellat är riktigt god i sin ungdomliga friskhet. Om den ungdomliga entusiasmen får dämpa sig med ett par år i ryggläge kan nog utdelningen bli riktigt god på investerade pengar. Även min fru är faktiskt förtjust och tycker att detta vin är gott trots syrligheten och det friska anslaget. 

En klockren köprekommendation utfärdas för 2010 Bourgogne Pinot Noir från Hudelot-Noellat. 

Varunummer: 90326 
Pris: 185 SEK

Inga kommentarer: