onsdag 2 januari 2013

2009 Chateau Chasse-Spleen

Dags att runda av genomgången av Bordeaux från året 2009 med Chateau Chasse-Spleen som är det tionde smakprovet i ordningen. Druvblandningen blev detta år 55 procent cabernet sauvignon, 40 procent merlot och fem procent petit verdot. Av vad jag kan utläsa har andelen cabernet sauvignon minskat till förmån för merlot detta år jämfört med tidigare årgångar. 

Jag tror att jag på en gång kan förstå varför Chateau Chasse-Spleen inte höjts till skyarna i diverse provningar. Jag upplever att den muskulösa fruktighet som präglat flera andra viner från Bordeaux  är nedtonad i detta vin. Det är lite lättare att hitta traditionella kännetecken för Bordeaux i både smak och doft och därför upplever jag Chateau Chasse-Spleen som mer typisk än flera andra viner.

Doften är nästan lite blommig vid den första sniffen. Det är förhållandevis lätt att räkna upp beståndsdelarna i doftspektrumet med sådant som svartvinbär, korinter, plommon och grafit. Fathanteringen har skett omdömesgillt såvitt jag kan bedöma med förnimmelser av mockakaffe, gräddkola och en aning vanilj. Läder och tobak för jag även till protokollet. Listan går säkert att göra längre. Ett riktigt trevligt sniffarvin ur ett doftperspektiv. 

Smaken upplever jag som åt det mer traditionella hållet och förhållandevis väl utvecklad. Svartvinbär, korinter och plommon kompletteras med en hel del kaffe. Kroppen är något lättare än andra bordeauxviner från senare år och någon ungdomlig kärvhet eller syrlighet upplever inte jag. Eftersmaken är lång och nyansrik. 

Mitt omdöme är att 2009 Chateau Chasse-Spleen är en inte särskilt kraftig charmör som det är riktigt trevligt att sitta och sippa på i sällskap med funderingar över om inte less is more även gäller i vinvärlden. 

Varunummer: 95207 
Pris: 304 SEK

Inga kommentarer: