torsdag 27 december 2012

2011 Keller Riesling QbA Trocken

För att göra julstöket dagen innan julafton lite trevligare köpte jag en hummer och en riesling gjord av Weingut Keller. Någonstans i bakhuvudet skramlade detta namn runt när jag stod vid hyllan på systemet i valet och kvalet. Följaktligen fick en flaska följa med hem. Intresset ökar när jag sedan läser på nätet att det skall vara en av Tysklands mest välmeriterade vinproducenter. 

Hummern får enklast tänkbara sällskap av en hemmagjord majonnäs och en bit hembakat bröd medan skinkan går klar på grillen utanför och julklapparna till barnen slås in i papper. 

Det första jag tänker på när jag doftar på vinet är piggelin och en söt isglass från barndomen som kan ha gjorts med smak av tropisk frukt. Ett lätt blommigt anslag noterar jag också. Den söta fruktiga doften balanseras upp av citrus, mineral och ostronskal. Jag uppfattar doften som god, men faktiskt något diskret. 

Även i smaken förnimmer jag piggelin. Den söta och solmogna frukten kompletteras av grapefrukt, citron och en aning mineral som bidrar till att ge vinet en mycket läskande fräschör. Kroppen är åt det lätta hållet, men med mycket smak. Lite bubblor på glasets sidor är en utmärkt illustration av att vinet även har en spritsig karaktär. 

Keller Riesling QbA Trocken är på det hela tagen en mycket trevlig och läskande bekantskap utan att göra anspråk på att vara ett stort vin. En solid köprekommendation tycker jag att det är värt. 

Varunummer: 91287 
Pris: 149 SEK

Inga kommentarer: