onsdag 26 december 2012

2011 Bründlmayer Langenloiser Grüner Veltliner

Tidigare i höstas provade jag ett österrikiskt vitt vin från en producent som skall vara rätt så välmeriterad enligt vad jag kan läsa mig till. Att valet föll på detta vin skall också tillskrivas en tjej med skarpa åsikter på bolaget. 

Doften är torr men ändå med viss solmognad. Päron, tropisk frukt, mango, grape och mineral för jag till protokollet. 

Smaken är torr, frisk och god med päron, gula äpplen och en aning solmogen frukt som drar åt det tropiska hållet. Syrligheten är markerad med en kartighet som irriterar mig och som drar ner helhetsintrycket. 

Mitt omdöme är att Bründlmayer Langenloiser Grüner Veltliner på det hela taget är ett gott och funktionellt vin som inte lämnar något bestående intryck. 

Varunummer: 2910 
Pris: 119 SEK

Inga kommentarer: