lördag 8 december 2012

2006 Barolo Serralunga Ferdinando Principiano

I våras provade jag årgång 2007 av Ferdinando Principianos Barolo Serralunga och blev rätt så förtjust faktiskt. När jag hittade samma vin från årgång 2006 i beställningssortimentet tog nyfikenheten överhanden.

Även om doften är diskret och elegant är den alldeles förtjusande ljuvlig. Söta körsbär som nästan väger över åt likörhållet, torkad frukt, läder, lakrits, viol och tobak gör det till ett rent nöje att sitta och sniffa på. Doften påminner mig rätt så mycket om toskansk sangiovese. 

Det som jag först noterar är de rejält sandiga tanninerna som kopplar greppet om kindens insidor. Smakmässigt är stilen diskret elegant och åt det medelfylliga hållet. Den som letar efter ett kraftpaket göre sig icke besvär. Även i smaken går de söta körsbären igen med en aning mintchoko, läkerol och blodapelsin bland annat. 

För att ge vinet goda förutsättningar att komma till sin rätt gör vi en Brasato al Barolo på välmarmorerad högrev. Dock fegade jag ur och använde annat italienskt vin till marineringen av köttet. Både vin och mat är tämligen lågmälda till karaktären och tillsammans skapar de en mycket behaglig inramning till kvällen. Intrycken dröjer sig kvar mycket länge. Men jag måste tillstå att jag nog är påverkad av mer påtagliga vinupplevelser. Trots allt saknar jag lite mer tryck i upplevelsen för att tända på alla cylindrar. 

En köprekommendation tvekar jag inte över att utfärda. Det här är en stil som jag uppskattar. Dock tvekar jag över om jag skall köpa fler flaskor att lägga undan. Ferdinando Principianos barolo från 2006 är riktigt god redan i dag och jag vet inte om det kommer tjäna så mycket på lagring. 

Varunummer: 74166
Pris: 289 SEK

Inga kommentarer: