söndag 2 september 2012

2010 Langhe Arneis Bricco Cappellina Gianni Voerzio

För ett par år sedan provade jag ett vin gjort på Arneis från Matteo Correggia som gav mersmak. Så i somras provade jag lyckan igen med en Langhe Arneis från Gianni Voerzio som främst torde gjort sig känd för att ha skapat debatt angående användningen av ek i sina Baroloviner.

Från första början var det tydligt att något gått snett under produktionen. Pirret på tungan från de små fina bubblorna och en knepig doft var nog inte vad producenten ville uppnå. Måhända hade högtryckstvätten glömts bort i rengöringsprocessen, det går bara att spekulera.

Bortsett från denna uppenbara defekt tyckte vi att det fanns en del positiva saker att säga om vinet. Gula päron och äpplen i diskret kostym med citrus och med aningens mineral noterade jag. Men på det hela taget en alldeles för anonym och tråkig upplevelse för att motivera några longörer.

Dyker det upp på hyllorna igen i ny tappning skall jag ge det en ny chans om någon insisterar på att det är ett bra vin.

Varunummer: 90411
Pris: 129 SEK

2 kommentarer:

Italienska viner sa...

Bra arneis är svår att hitta. Som du är inne på med Correggia så är det oftast i Roero man hittar de goda exemplaren. Carbones Recit (71984 i BS) är riktigt trevlig. Dessutom nedsatt till 125 kr. Svårsålt förmodar jag.

/Patrik

Mr J sa...

Patrik,

Tack för tipset! Verkar intressant av dina noteringar att döma.