lördag 1 september 2012

2009 Chateau le Boscq

Emellanåt behöver barnen rastas och då händer det att vi åker och matar änder vid något vattendrag. Vi har på så vis lärt känna gräsanden som en söt och framfusig fågel. När jag slog en lov i Östermalmshallen uppenbarade sig en möjlighet att få någon slags avkastning på alla skulor som delats ut genom åren. Jag kunde jag nämligen inte motstå möjligheten att köpa med mig en gräsand hem och tillaga. Här måste jag erkänna att jag inte vågade berätta för familjen vad som vankades. Så jag ljög och sade att det var en vanlig anka. Min fru tyckte att det var en fasligt liten anka, vilket stämmer då den vägde in på åtta hekto. Gräsanden stektes i ugnen och var riktigt god. Frun erkände att hon nog inte hade varit så öppen i sinnelaget om hon hade vetat vad det var hon åt. Ankan är en domesticerad version av gräsanden och det märks i smaken. Gräsanden har en magrare smak än ankan, fast med mer viltsmak. 

Vad dricker man till anka och änder då? Vinlitteraturen anbefaller självfallet Bourgogne. Därtill skall tydligen merlotbaserade viner passa mycket bra till. Så valet föll på ännu en Bordeaux från 2009 med en väl tilltagen dos merlot i blandningen. 

2009 Chateau le Boscq består till 60 procent av cabernet sauvignon. En tredjedel består av merlot och fem procent av Petit Verdot. Sedan har vinet uppfostrats i ett år på fat som till 15 procent är nya.

Doften är generös och mustig med förhållandevis söta svartvinbär som drar mot cassis, plommon och korinter. Något animaliskt drag föder lite extra intresse. Kan det vara svettigt remtyg? Ett bittert inslag av espressokaffe och kakao noterar jag också. Jag famlar efter något välbekant i doften tills jag kommer på att det ju är dill. Fylligt, modernt och gott är mitt omdöme om doften. 

Smaken är överraskande ungdomligt kärv. Frukten drar åt det söta hållet med svartvinbär, plommon och björnbär. Fatlagringen yttrar sig genom rostat kaffe och vanilj. En tydligt örtig ton noterar jag också bland smakintrycken. Under loppet av en kväll träder fler ursprungstypiska intryck fram såsom exempelvis en aning blyertspenna och en gnutta tobak. Frun går igång och tycker att det är jättegott. Även jag tycker att det är riktigt gott. Men någonstans gnager en undran om jag inte stött på vinet tidigare. Jag vill dra mig till minnes att vinets smakprofil brukar beskrivas som modern och internationell om det kommer från en annan del av världen. 

Efter en kväll tillsammans blir jag ändå övertygad. Jag orkar inte stå emot i längden. 2009 Chateau le Boscq ramlar över ribban och får en köprekommendation på ren kraft och charm. Ett par flaskor kommer nog hamna i källaren för att se var det tar vägen med tiden. 

Varunummer: 96021 
Pris: 269 SEK

2 kommentarer:

Bigbutch sa...

Mycket prisvärt vin. Väldigt lite jordsmak för att vara Merlot. Bra alternativ till fågel, i stället för en fin Chianti.

Mr J sa...

Eller varför välja mellan två goda ting? En fin Chianti har jag svårt att tacka nej till.