onsdag 1 augusti 2012

2009 Domaine Leon Barral Jadis

Södra Frankrike är inte mammas gata för mig. Men mången gång har jag stött på Domaine Leon Barral, inte minst bland bloggare. Jag beställer en blandning som heter Jadis, vilket torde vara något av en instegsmodell så att säga. Blandningen består till hälften av Carignan, 40 procent Syrah och återstoden utgörs av Cinsault. Appellationen är Faugères som är en kommun i departementet Hérault i Languedoc-Roussillon. 

Det initiala doftintrycket domineras av väldigt söt frukt som nästan känns likörartad. Visst finns där både mineral och örtighet, men det är lite väl mycket av det goda. När jag smakar på vinet överraskas jag av att det är överraskande bra bett i tanninerna. Frukten är bra solmogen och söt med plommon och björnbär, och en hel del fat har nog också varit med i bilden. Svansen är påtagligt eldig. Mineral och örter bidrar till att balansera den söta frukten som efter hand leder tankarna till Läkerol.

Om jag skall försöka förhålla mig opartiskt till Leon Barral Jadis så är det välgjort och rentav gott. Men därefter är det upp till den individuella smaken. Det här är inte min stil helt enkelt. Det är lite för sötfruktigt och nästan överväldigande i sin täthet. Men jag tror att det finns de som i dessa grilltider söker efter sötfruktiga och kraftfulla viner, och då torde denna upplaga av Leon Barral Jadis komma väl till pass. 

Varunummer: 95214 
Pris: 214 SEK

2 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Precis vårt intryck av 2009 Jadis! Det måste ha varit för varmt för syrah. Förmodligen är 2010 en helt annan femma.

Den oekade Tradition innehåller ingen syrah, istället carignan som tål värmen bättre, så den är inte lika besvärlig i heta år.

Mr J sa...

Då ser jag fram mot att läsa en provning av er av 2010, och kanske en möjlighet för mig att ompröva mitt omdöme.