tisdag 7 augusti 2012

2009 Cornas Cuvée Champelrose Domaine Courbis

Det går att grilla under ett parasoll i hällregn. Men då kan det behövas något värmande. Sommaren 2012 har ju bjudit på väder och temperaturer som emellanåt framkallat höstkänslor med tillhörande sug efter kraftiga nordrhônska viner. Så kom det sig att jag i mitten av juni provade en Cornas som kom i junisläppet på bolaget.

I förstone känns doften sötfruktig med körsbär, röda bär och hallon. Efter hand växer mörkare och dovare toner fram med grillrök, köttighet, viol, gummidäck, rötad ved och en del mineral. Gott noterar jag med ett utropstecken efter. 

Hallon, körsbär och nypon tycker jag mig smaka. Min fru, helt i avsaknad av vinintresse, sätter som så ofta huvudet rätt på spiken och utbrister att det är rätt så sött. Det är bara att konstatera att hon återigen intuitivt och kärnfullt kan fånga karaktären hos ett vin säkrare än vad jag förmår. Frukten är ungdomligt söt och jag vill gärna tycka att det är i positiv bemärkelse. Sedan finns där annat smått och gott såsom lagerblad, lite fat och en aning mineral. 

Jag uppfattar det inte som något kraftpaket, utan lite drygt medelfyllig med bra balans och förhållandevis lång eftersmak. Trots lite väl mycket sötma är det ett riktigt gott vin som förtjänar en provtur. Den som vill kan nog också lägga undan några flaskor och se vad som händer efter några år i ryggläge.

Varunummer: 90615
Pris: 199 SEK

Inga kommentarer: