måndag 6 augusti 2012

2006 Villa al Cortile Brunello di Montalcino Piccini

Tenute Piccini är en stor producent i Toscana med fyra egendomar där Villa al Cortile sedan 2002 används för framställning av Brunello di Montalcino. Det är med viss förväntan som jag provar en rimligt prissatt brunello från ett bra år som jag tyckte om i tidigare tappning.

Doften är förvånansvärt lätt, men känns därför också ursprungstypisk och inte modernt insmickrande. Det är sura körsbär och torkad frukt med lite russin. Visst är det lite mandel också. Viss begynnande mognad visar sig i lite lädertoner. Doften stramar till något med svart te och en aning sur ved. Att jag är överväldigad vore att överdriva doftintryckens inverkan på mig. Gott, korrekt och en aning tråkigt. 

Smaken är nebbiololik med en lätt munkänsla som erbjuder mer smakintryck än det transparenta utseendet utlovar. Föga förvånande återkommer körsbären. Röda bär i största allmänhet med röd citrus och svart te breddar smakintrycket något. Tyvärr känns vinet inte riktigt harmoniskt. Smaken spretar något med en pigg syrlighet och påtaglig kärvhet som överskuggar den något tunna frukten. 

Förvisso är intrycket mer ursprungstypiskt och traditionellt än andra mer moderna och uppumpade brunelloviner jag provat. Men intrycket är lite för snipigt och jag har svårt att tända på alla cylindrar. Sammantaget tycker jag inte att Piccinis brunello förtjänar en köprekommendation. Jakten på god brunello fortsätter på annat håll. 

Varunummer: 89303 
Pris: 239 SEK

Inga kommentarer: