onsdag 16 mars 2011

2009 Santorini Boutari

Om jag inte kan komma till medelhavet får medelhavet komma till mig. Det är urvalskriteriet för det vin som konsumerades i helgen. Efter två lyckade viner från den grekiska ön Santorini tänkte jag prova ett tredje som omnämnts och prisats i den brittiska vinpublikation som jag läser.

När jag beger mig till Boutaris hemsida för att läsa mer om hur vinet framställts står enbart ”Classic white vinification”. Mer behöver jag faktiskt inte veta som konsument. Jag håller ju inte på att plugga in en tentamen i oenologi, utan skall enbart ha en flaska vitt till fisken.

Doften är rik på citrus. Det går säkert att plocka både citron och mineralisk grapefrukt. Lite bokna äpplen jämte sådana där gröna äpplen som får gommen att snörpa ihop sig av syrlighet anas också. Som hemmabagare kan jag inte undgå att notera någon slags jästig brödighet också. Något sött från godisskålen simmar också runt i glaset och pockar på uppmärksamhet, vet dock inte vilket av Bassets vingummin det kan vara. En tydlig mineralisk ton stramar åt doftintrycken.

Friskheten från citrus och äpple återkommer i smaken. Lite petroleum och en viss oxidation breddar smakintrycket och skänker lite komplexitet. Måhända har lite ek använts i tillverkningsprocessen. Visst finns där också en aning söt fruktighet, och det som jag främst tänker på är kanske ananas i sockerlag. Fruktsötman balanseras av en tydlig stram mineralitet.

Ett riktigt gott vin som får en köprekommendation inför en eventuellt förestående sommar där den grillade fisken tarvar en flaska uppfriskande vitt. Resultatet så långt är att av de tre provade vinerna från Santorini har samtliga varit riktigt bra.

Varunummer: 83992
Pris: 104 SEK

Inga kommentarer: