onsdag 9 februari 2011

2006 Domaine de la Chevalerie Bretêche

I somras provade jag ett vin som jag inte bokförde då. Nu hittade jag några korta anteckningar vid en rensning av hårddisken och då kan jag lika gärna lägga upp några rader. Om inte annat som stöd för mitt minne. Ett rött vin gjord på Cabernet Franc från Loire, och då närmare bestämt Bourgueil, konsumerades under en dag som av bilden ovan att döma måste varit väldigt varm och behaglig.

En ren doft med tydliga och solvarma svartvinbär noterades jämte korinter. Ofta hittar jag något filmjölksaktigt i doften av viner gjorda på Cabernet Franc och så även denna gång. Eftersom jag är en stadsbo vet jag inte vad det är för sensorisk skillnad mellan halm och hö, men en tydlig torkad gräsighet förnam jag. För övrigt läser jag mig till på nätet att halm är en restprodukt från skördade sädesslag med lågt näringsvärde medan hö används som foder till djur. Viss rökighet hittade jag också.

Solmogna svartvinbär och korinter noterades även bland smakintrycken, där även höstnupna slånbär letade sig in. Frukten var något dovare och mörkare än vad jag vant mig vid när det gäller Cabernet Franc. Visst återkom gräsigheten bland smakintrycken, liksom ett stjälkigt anslag. En något oren ton tyckte jag skänkte vinet personlighet. Kroppen var ganska väl tilltagen och det var bra attack i syrorna. Eftersmaken höll i sig förvånansvärt länge.

Ett vin som föll mig i smaken utan att på något sätt efterlämna några bestående intryck. Det finns enstaka flaskor kvar när detta skrivs.

Varunummer: 95987
Pris: 124 SEK

Inga kommentarer: