onsdag 26 januari 2011

2009 Muscadet Sèvre et Maine Sur lie Gadais père et fils

Många vinproducenters hemsidor har jag besökt genom åren på jakt efter kunskap om vinet jag dricker. Ofta rapas samma berättelser upp om historisk bakgrund, vikten av att ge druvorna bästa möjliga omsorg i vingårdarna och hur man försöker påverka slutresultatet så lite som möjligt i källaren. Men när jag tog en vända på Gadais père et fils hemsida fick jag mig en dos agrarhistoria till livs som jag fann mer intressant.

En svartvit bild från 1952 visar hur gårdshästen ”Bijou” tar den första årgången som buteljerats på egendomen till stationen i La Haye Fouassiere för vidare transport ut i världen. Att buteljera och sälja vinet under eget namn var producenten nämligen bland de första med i en del av Loire där uppemot 80 procent av Muscadetproduktionen fortfarande buteljeras av négocianter. Hästarna ersattes så småningom och på nästa svartvita bild kan man se hur barnen klättrar på den första traktorn i byn 1962. Hur fascinerande är inte detta?

En egenhet för Muscadet är att vinerna får ligga på sin fällning i faten, och följaktligen står det att läsa ”sur lie” på etiketten. Eftersom vinet inte dragits om kommer även eventuell kolsyra som bildats under jäsningen att följa med i flaskan och ge en viss spritsighet. Det märks när vi öppnar flaskan. Det pyser nämligen till och i glasen bildas små, små bubblor på botten och längs kanterna.

Annars är doften lätt, finstämd och aromatisk med päron, melon, gula äpplen och en knappt förnimbar ton av mineral. Smaken är också den lätt och elegant med en aning oxiderad ton, päron, gula äpplen och en aning citrus.

En charmig bagatell väl värd pengarna.

Varunummer: 2275
Pris: 79 SEK

Inga kommentarer: