måndag 24 januari 2011

2004 Barolo Serralunga Germano Ettore

I beställningssortimentet finns en Barolo från det synnerligen goda året 2004 som jag till slut inte kunde avstå från att prova. Det är närmare bestämt Germano Ettores ”versione base” gjord på druvor som ratats därför att rankorna står på tillväxt i de båda vingårdslägena Prapó och Cerretta. Druvorna skiljs från stjälkarna och lakas ur i tio dagar under konstant omrörning för att få ut mer färgämnen och tanniner. Därefter får vinet ligga på en blandning av begagnade botti och barriquer i två år.

Doften är ganska dov och mörkfruktig med körsbär, körsbärspraliner, plommon, nagellack, balsamvinäger, stendamm och sur brasved.

Smaken börjar visa tecken på mognad och även om vinet rundats av en del så suger det till på insidan av kinderna från de stadiga tanninerna. Med min begränsade erfarenhet av Barolo känns vinet förhållandevis fylligt och mörkfruktigt med körsbär, plommon, slånbär och hallon. Faten känns integrerade och bidrar till att ge rondör, men kanske också döljer frukten något. Eftersmaken är förhållandevis lång. Tyvärr är alkoholhalten något i högsta laget (14,5 procent) och det slår igenom med en aning eldighet. Jag vill också sätta ett frågetecken vad gäller den fortsatta utvecklingen då vinet känns aningen uttorkat i dag. 

Skall jag sammanfatta intrycken så blir det rustik och krallig med viss avsaknad av finess. Ett gott vin som jag inte kommer att köpa fler flaskor av då priset känns alldeles för högt i förhållande till upplevelsen.

Varunummer: 82795
Pris: 355 SEK

Inga kommentarer: