tisdag 17 augusti 2010

2009 Menetou Salon Joseph Mellot Les Thureaux

Det händer att en flaska vitt måste införskaffas i all hast utan möjlighet till närmare konsultationer. Därför plockades en flaska från Loire i all hast ned från hyllan och fick följa med hem. Detta utslag av impulsivitet visade sig vara riktigt lyckat.

Enligt hemsidan så har Maison Joseph Mellot en bakgrund inom vinproduktion som sträcker sig femhundra år tillbaka i tiden. En förfader skall ha hjälpt självaste solkungen Ludvig XIV med att välja vin. I sortimentet finns viner från namnkunniga appellationer såsom Pouilly-Fumé och Sancerre. Och så har vi detta vin från det mindre välkända Menetou-Salon, där druvan heter Sauvignon blanc.

Doften är nästan ett kondensat av den friska och spirande klorofyllfyllda vårgrönskan. Krusbär och nässelblad ger fräschör och söta päron rundar av doftintrycken. Smaken är läskande och mycket god med småsöta päron och krusbär som balanseras av ett uns mineraler och pigg syrlighet. Vilket underbart bersåvin. Ett mycket gott vin som med lätthet får en köprekommendation. 

Det stora slaget inom vitvinsvärlden verkar stå mellan Chardonnay och Riesling. Men jag börjar mer och mer luta åt att Sauvignon Blanc är min favorit.

Varunummer: 5334 
Pris: 99 SEK

4 kommentarer:

Birk sa...

Hej, kul att bloggen har sparkat igång igen (lie tunt med inlägg senaste månaderna?). Tack för påminnelsen av detta vin, drack 07 förra året tror jag... denna verkar nästan bättre!

Mr J sa...

Japp, lusten att skriva tröt fullständigt i våras. Men jag kunde inte låta bli att göra noteringar av vilka viner jag drack och vad jag tyckte. Efter en mycket lång semester återkom lusten att skriva igen. Så nu håller jag på och skriver om vinerna som konsumerats under vår och sommar.

Några vita viner från Loire hann jag med under sommaren, och det var väldigt bra överlag tycker jag. Just nu något av en favoritregion måste jag säga.

Birk sa...

Kul att lusten kom igen, själv har jag haft samma tankar, men alltid tagit noteringar o tänkt: a fan lika bra att lägga ut, även om man inte får kommentarer alla gånger, det är alltid någon som läser. o min blogg är först o främst fortfarande för mig själv, kul att ha koll på vad man dricker/provar, även om det är skitkul att få respons. Som sagt kul att du är tillbaka!

Mr J sa...

Jag resonerar väl på precis samma sätt. Först och främst för mig själv, men kul om man får respons. Det verkar överlag som kommenterande har avtagit på bloggarna.