torsdag 26 augusti 2010

2008 Chateau Haut Mayne

Tyvärr verkar slottsägarna i Bordeaux återigen nuförtiden främst ägna sig åt att testa gränserna för konsumenternas tålamod och betalningsvilja. Återigen skriver jag eftersom det inte är något nytt fenomen. Redan 1677 skrev filosofen John Locke om britternas dårskap när de köpte Medocviner till vilket pris som helst. Inflaterade priser och spruckna bubblor har ju förekommit både under 70- och 90-talen. Så det är väl dags att luta sig tillbaka och invänta mer normala tider, alternativt om jag av någon i dagsläget oförutsedd händelse skulle bli ekonomiskt oberoende och inte behöver bry mig om sådana futiliteter som vad ett vin kostar.

Skall man se positivt på situationen så verkar prisutvecklingen inte omfatta de vita vinerna. Så möjligtvis kanske det är dags att byta färg. 

En av alla dessa vackra dagar som passerade i somras provade jag en flaska vitt från Graves. Jag har för mig att anledningen var att det låg fisk på grillen.

Chateau Haut Mayne görs på 77 procent Sémillon, 19 procent Sauvignon blanc och fyra procent Muscadelle. Varken Muscatdruvor eller Muscadet är relaterade till Muscadelle. Det är bara snarlika namn.

Doften är fräsch, frisk och fruktig med krusbär, päron och melon. Här har väl fat använts också av doften att döma. Krusbär, Piggelinpäron och melon med viss blommighet och fat återfinns i smaken i en bra balanserad och ganska fyllig kropp. Mycket gott är det och jag rekommenderar definitivt köp. En stilla undran är om det rent av är läge att köpa ett par flaskor och lägga undan för att se vad som händer med lite lagring?

Varunummer: 95601 
Pris: 120 SEK

Inga kommentarer: