onsdag 11 augusti 2010

2006 Rocca Guicciarda Riserva


Efter ett längre uppehåll är det dags att väcka liv i denna blogg. Som småbarnsförälder tröt orken och intresset helt enkelt att sätta sig vid datorn när barnen sent omsider somnat på kvällen.

Ett annat skäl att jag tappade intresset för att obducera viner. Jag upptäckte att viner ofta kommer till sin rätt när jag avstod från att försöka hitta så många doft- och smakreferenser som möjligt. Därtill så är smakupplevelsen för mig väldigt beroende av stämningen vid provningstillfället. God mat och gott vin som avnjuts i lugn och ro tenderar att avspegla sig i omdömet om vinet. Omvänt är det svårt att i godan ro plita ned några vettiga omdömen när treåringen, mitt i trotsåldern, får ett raseriutbrott.

Hur som haver, det är dags att försöka få igång skrivandet igen. Tidigare i våras drack jag en Chianti från Ricasolis stall.

En tät och dov doft av körsbär och slånbär som kompletteras med viol och som ramas in av ganska mycket kaffe och en gnutta tobak. Smaken är kraftig och fruktig med körsbär, kaffe, viol och slånbär. Tanniner och syror är inte så markerade, utan ganska avrundade. Mycket gott noterade jag. En trotjänare som fortsätter att leverera.

Varunummer: 2723
Pris: 139 SEK

4 kommentarer:

Svenssonsmakaren sa...

Härligt att höra, både om vin och om återfunnen lust. Vet precis vad du menar..

Mvh David

Mr J sa...

Hej David,

Jo, jag förstår att du förstår vad jag menar efter att ha läst din blogg. Tror att det får handla om att hålla rätt ambitionsnivå, så att ett inlägg hinns med efter middagen, under Bolibompa och innan nattningen.

Vintresserad sa...

Kul att du är tbaka!
MVH - Vintresserad

Mr J sa...

Tack! Ja, det blev motigt där ett tag. Men nu är det nya friska tag efter sommaren.