lördag 21 augusti 2010

2005 Chateau Vignelaure

Det är inte ofta viner från Provence hamnar i inköpskorgen. Kan på rak arm faktiskt inte påminna mig om en enda gång. Men i vilket fall så hamnade Chateau Vignelaure där i ett infall av spontanitet. Enligt leverantören har egendomen en svensk ägare, Bengt Sundström. Systembolaget uppger att vinet innehåller 70 procent Cabernet Sauvignon, 25 procent Syrah och fem procent Grenache.

En intressant och tydlig doft av tapenade ger personlighet jämte svartvinbär, plommon, charkuterier och rökighet. Smaken går ungefär på samma tema med svartvinbär och plommon. Kärvheten är angenäm och syrligheten läskande med bra balans och elegans. Och så är det mer åt det slanka hållet, medelfylligt ungefär, vilket jag är svag för. Med tanke på ursprunget hade jag nog förväntat mig lite mer tryck och lite mindre elegans. Till egentillverkade hamburgare som grillades på webern satt det som en smäck. Jag tycker nog att det är värt att köpa och prova, men det lämnade inte något bestående minne.

Varunummer: 95624 
Pris: 199 SEK

4 kommentarer:

Birk sa...

Har förstått att detta vin ska lagras. Drack en 01a förra året - grym (mogna viner;) o det var en tråd på Finare Vinare om detta vin också! Om du har en flaska kvar så spara 5-10 år!

Mr J sa...

Hm, kanske är så. Men är det inte en gammal sanning att ett vin inte blir roligare med lagring. För samma pengar tycker jag man kan hitta en del spännande saker i Bordeaux med lite mer av allt. Fast en flaska till kan jag nog få plats med i garderoben...

Finare Vinare sa...

Hmm, för 199 spänn är det nog inte helt enkelt att hitta så värst mycket ballare bordeaux. Möjligtvis om man handlar från Gute Weine (eller i Frankrike förstås) och väljer noga ;-)

Med sin syrah-inblandning har väl ändå detta vin lite mer uttalad fruktighet och stoppning... lite som man korsat en bordeaux med en fruktig aussie...

Den svagaste punkten är att de jobbar med tillsatta jäster. Det blir tydliga fruktaromer, men på ett lite fixat, endimensionellt sätt. Fast vinet kommer säkert ändå att vinna i komplexitet med åren...

Mr J sa...

-04 Chateau Pique Caillou för 199 spänn tyckte jag var mer spännande när jag provade den.

Det där med tillsatta jäster är intressant. Lite som att stå inför valet att baka bröd med pressjäst eller surdeg, så att säga.