söndag 22 augusti 2010

2002 Beaune Premier Cru Boucherottes

Systembolagets sortimentspolicy verka utgå från att svensken inte gillar färdiglagrade viner från välkända appellationer för högst rimliga pengar. Så när mitt-i-augusti-släppet bjöd på bourgogneviner från början av 2000-talet och till och med 1900-talet släppte jag alla hämningar och ängsliga sneglingar på poängtabeller och shoppade loss. Allt för att uppmuntra monopolet till att fortsätta på den inslagna vägen. Förhoppningsvis gick signalen fram…

Maison Louis Jadot är en storhet i Bourgogne som har över 150 viner i portföljen. I går kväll fick det bli ett av deras viner som görs på druvor från en plätt som heter Les Boucherottes. Den ligger i den södra delen av Beaune mot gränsen till Pommard. På andra sidan kommungränsen fortsätter vingården under samma namn. Så det går följaktligen att dricka vin både från Beaune och Pommard med vingårdsbetäckningen Les boucherottes på etiketten. I det stadium där jag befinner mig nu i utforskandet av Bourgogne känns det inte som att det spelar någon som helst roll. Men jag är säker på att jag någon gång i framtiden kommer tycka att det är all skillnad i världen.

Flaskan är från 2002 också. Ett mycket bra år i Bourgogne efter vad jag kan läsa mig till. Dags att skrida till verket och korka ur.

Doften är i förstone inte särdeles generös. Röda bär, hallon och ett nagellackstick som drar åt Anton Berg-marsipan. Och så körsbär. Men inte de där italienska surkörsbären, utan något mer söta. Någon slags ros har nästlat sig in bland bären också. Samt mineral à la stendamm.

Sval frukt med hallon och slånbär i en hyggligt fyllig kropp noterar jag efter en stunds sippande. Balansen är riktigt bra med pigg syrlighet, polerade och mjuka tanniner samt en jämn intensitet genom hela registret innan det hela klingar av långsamt. Det är inte så att jorden skälver, men riktigt gott är det.

Varunummer: 94469 
Pris: 305 SEK

Inga kommentarer: