lördag 14 augusti 2010

1999 Barolo Dosio

För några år sedan gick vinskribentskrået i spinn över en modest prissatt Barolo. Jag köpte några flaskor, meddelade avvikande mening och lämnade tillbaka flaskorna. Av ett skäl som jag inte kan komma ihåg lämnades dock en flaska kvar i garderoben. Det kan ha varit i någon from förhoppning om att något bättre skulle komma ur flaskan med tiden. Nu rensades denna flaska slutligen ut i alla fall.

Tjära, salmiak, jordgubbe och körsbär doftar det, och fortsätter i samma stil i smaken jämte lite fat. Syrligheten är förvisso avrundad, men fortfarande pigg. Avslutet är långt i en jordgubbsmarmeladig stil. Inte något stort vin, men gott. Elegans och komplexitet saknas helt enkelt. Jag har för mig att det kostade 214 kronor när det begav sig. Något fynd tycker jag inte att det var. Men nu finns mer plats i garderoben i alla fall.

Inga kommentarer: