söndag 4 april 2010

2007 Pommard La Chanière Domaine Catherine et Claude Maréchal


Utforskningarna av Bourgogne fortsätter. Denna gång är det dags att besöka Pommard som ligger sydväst om staden Beaune. Vinerna härifrån anses vara mer mörka och tanninrika än i omgivande byar tack vare jordmånen. Catherine och Claude Maréchal gör vin sedan 1981 på sammanlagt tio hektar utspridda i sex kommuner. Bland annat görs ett byvin från vingårdsläget La Chanière som ligger längst västerut i en tarm som sträcker sig ut från byn Pommard.

I glaset indikerar färgen att något kan ligga i den generella beskrivningen av viner från Pommard. Det är nämligen mörkare än brukligt.

Doften avviker också den från vad jag vant mig vid av viner från Bourgogne. Blint hade jag nog halkat runt i norra Rhône och trosvisst hävdat att enbart Syrah kan dofta aromatiskt av slånbär och hallon med mörka toner. Viss rökighet gör att mina sinnen febrilt även letar efter charkuterier för att komplettera de klassiska attributen från rhônsk syrah. Men visst finns något köttigt i doften. Körsbär och örtighet kompletterar doftintrycken. Så långt en förföriskt god doft som lovar gott.

Tyvärr blir smakintrycket något av en besvikelse efter de inledande positiva doftintrycken. De rhônska förnimmelserna fortsätter med hallon, körsbär, rökighet och mineral som innefattas i snyggt integrerade fat. Kroppen är slank och med bra balans som rundas av i ett något för kort avslut. Gott, men inte så hemskt mycket mer än så.

Eftersom denna Pommard inte riktigt förmår att leverera i paritet med prislappen känns inte en köprekommendation motiverad.

Varunummer: 95855
Pris: 343 SEK

2 kommentarer:

Micke sa...

Jag provade 04:an av det här vinet hösten 08. Jag blev helt däckad av dess charm och läckerhet. Jag minns den som klockren druvtypisk och då låg priset på 290 spänn.
Glad Påsk
VH
Micke

Mr J sa...

Säkert ett vin att hålla utkik efter i bättre årgångar än -07. Jämfört med annat som jag provat på sistone tycker jag dock att man får mer pang för pengarna på annat håll. God fortsättning!