tisdag 16 februari 2010

2007 Gevrey-Chambertin Les Crais


Camille Giroud grundades 1865 och gjorde under många år lagringsdugliga och rustika viner. På nätet läser jag att firman länge hade en ordning där vinerna lagrades i upp till tre år på fat innan de buteljerades och såldes tidigast tre-fyra år senare om vinerna var klara. Kanske inte en invändningsfri affärsmodell ur revisorns perspektiv. Företaget såldes 2002 till ett amerikanskt konsortium. Till inventarierna hörde 300 000 flaskor från 1937 och framåt! Numer säljs inte några viner av den gamla skolan, utan produktionen uppges vara mer modern.

Doften är rätt så generös med massor av fräscha körsbär och hallon samt något enstaka nypon. Ett stråk av murrighet drar genom den fruktiga doften med någon slags lera, fuktig barrskog och rök från sur brasved. Stendamm, örter och lakrits finns där också.

Smaken domineras av röda vinbär och hallon. Sedan finns där en tydlig fatkomponent som visar sig genom gräddkola och kokos, och som jag tycker drar ner helhetsintrycket något. I övrigt är vinet mjukt och behagligt med bra balans.

Även om det är ett mycket gott vin för i sammanhanget rimliga pengar så kommer jag nog inte att köpa några fler flaskor. Jag tror att det är lite för mycket fat för min smak. Allt sammantaget en Bourgogne väl värd att prova.

Varunummer: 95757
Pris: 329 SEK

Inga kommentarer: