måndag 4 januari 2010

2007 La Grille


För något år sedan provade jag Chateau Gratien från Loiredalen med lyckat resultat. Därför tänkte jag utforska systembolagets sortiment och se om framgången kan upprepas. Det beror också på att jag är intresserad av att prova viner som görs på Cabernet Franc. Många druvblandningar som jag uppskattat det senaste året har nämligen innehållit mer eller mindre av denna druva.

Röda viner från Loire gjorda på Cabernet Franc hör inte till vanligheterna på Systembolaget. Nämnda Chateau Gratien är det enda jag kan hitta i det ordinarie sortimentet. I beställningssortimentet finns ytterligare något enstaka exemplar. Jämför med det norska vinmonopolet som har 34 röda viner från Loire, varav flera från Chinon och Bourgueil där Cabernet Franc regerar, i sortimentet. Det är mig en gåta att Systembolaget kan få hävda att urvalet är ett av världens största utan att bli fälld för falsk marknadsföring?

Loire är Frankrikes längsta flod och här ryms många appellationer och druvor. Framförallt förknippas Loire med vita viner. Men här görs även en ansenlig mängd röda viner. La Grille kommer från Chinon som ligger vid en av Loireflodens meander. Det är en appellation som är känt för röda viner gjorda på Cabernet Franc. Denna druva går för övrigt under namnet Breton i Loire.

Om producenten Baptiste de Theil hittar jag inte något på nätet, och inte heller särskilt mycket om vinet i sig. Det skall dock inte förväxlas med Chinons mest kända egendom, Chateau de la Grille.

Jämte den rent fruktiga doften av svartvinbär finns en tydligt örtig gräsighet. I munnen är vinet knappt medelfylligt med tydliga och rena svarta vinbär och en lika tydlig och örtig gräsighet. Viol och läkerol noterar jag också. Frukten balanseras upp bra med pigg och ungdomlig syrlighet jämte gräsig kärvhet. Den negativt lagde kan kanske översätta gräsigheten med att smakspektrumet till viss del innehåller grön paprika. Det är ett gott och okomplicerat matvin som gjort för traditionell fransk husmanskost.

Den som uppskattar Chateau Gratien bör även pröva La Grille. Det gäller också den som är intresserad av ett bra vardagsvin vid sidan av allfarvägen. En stabil köprekommendation utfärdas härmed i betyg.

Varunummer: 73082
Pris: 119 SEK

Inga kommentarer: