tisdag 15 december 2009

Portugisisk provning

Fem glas med viner radades upp framför oss. Sedan gällde det att gissa vilket land som vinerna kom från. Aussie-shiraz, Napa-cabbe, Priorato, södra Italien och argentinsk malbec är bara några av de förslag som haglade över provningsledaren. Det rätta svaret, Portugal, kom som en överraskning och i ett svep var vi flera som insåg att det görs mer än portvin och Periquita i detta gamla vinland.

På grund av tidsbrist kommer några mindre välsorterade rader med visst mått av osäkerhet vad gäller faktauppgifterna.

På sista plats kom 2005 Quinta do Alqueve från Ribatejo som gjorts på druvorna Castelão, Trincadeira, Tinta Roriz och Touriga Nacional. Doften är likörig, och utan att veta varifrån vinet kommer ifrån tycker jag att det doftar portvin. Här finns även svartvinbär och viss gräsighet i doften. Smaken är mycket bra med körsbärskärnor och björnbär i en fyllig kropp och med bra balans. Det fanns på bolaget för 214 kronor.

På fjärde plats kom 2004 Pinalta från Duoro. Här heter druvorna Touriga Franca, Tinta Roriz and Tinta Barroca. Doften är sötfruktig med plommon, svartvinbär, hallon, charkuterier och jordkällare. Även här finns portvinstoner. Smaken är sötfruktig och frisk med björnbär, katrinplommon och russin i en fyllig kropp. För elva euro som vinet kostade i Tyskland är det ett brakfynd, det var vi alla överens om.

På tredje plats 2006 Quinta do Vallado Reserva från Duoro. Tinta Roriz, Tinta Amarela, Tourigas Franca, Tourigas Nacional och Sousão heter druvorna. Ljusare rödfruktig doft med hallon, viol och portvin med en frisk, fyllig plommonfruktig smak med lite russin och portvinstoner. Finns i beställningssortimentet för 299 kronor.

Sedan var det som om de två återstående vinerna lade i en högre växel i mina noteringar.

På andra plats kom min favorit, 2005 Vertice Grande Reserva Tinto. En härlig doft av nyrostade kaffebönor jämte mörk frukt med svartvinbär, plommon och hallon. Tobak, läder och viss jordighet fanns här också. Amarone var det första jag kom att tänka på när jag smakade vinet. Fylligt och med körsbär, russin och portvin som klingar av med viss eldighet. Fantastiskt bra, noterade jag i protokollet. Jag kastade mig över en dator och konstaterade med sorg i hjärtat att vinet är slut hos leverantören. Några lyckliga själar har endast betalat 299 kronor för ett mycket bra vin. Grattis säger jag med en stämma som darrar av missunnsamhet.

Den särklassige vinnaren (utom för mig) var en 2003 Herdade do Mouchão Tonel 3-4 från Alentejo som görs de bästa åren på Alicante Bouschet och Trincadeira. Vinet lagras i två år på 5000-litersfat, som görs på portugisisk ek och brasiliansk ”hardwood”, innan det lagras två år på flaska innan försäljning. I glaset ruvar en maffig och sötfruktigt likörartad doft med tuttifrutti och svartvinbär där man kan föreställa sig det vingummi från Bassett´s som smakar björnbär för att komma ganska nära. Smaken är även den maffig och mycket sötfruktig med starkvinsvarning, nästan jolmig, och med eldighet där ljusare röd frukt, citrusjuice och lite gräsighet noteras. Ett häftigt vin och kul att prova även om prislappen på 688 kronor avskräcker.

Som alltid är blindprovningar utmärkta tillfällen att omvärdera förutfattade meningar och vidga vyerna. I våra gissningar hamnade vi lätt i nya världen och det tycker jag sammanfattar intrycken ganska väl. Det verkar som om de portugisiska producenter som vi provade lyckats med att kombinera traditionella druvor och karaktärer med modern framställningsteknik. Eller med andra ord, man har lyckats kombinera det bästa från gamla och nya världen.

En mycket rolig provning där lärdomen för mig är att även utforska jaktmarkerna i Portugal. Här verkar det finnas en hel del trevliga viner.

Inga kommentarer: