fredag 25 december 2009

1998 Deutz Blanc de Blanc


För att komma i stämning inför julbordet på julaftonen bjöds på en champagne från Deutz. Intressant att notera är att så många firmor i Champagne har tyska rötter i likhet med Deutz. William Deutz och Pierre Gelderman grundade Deutz 1838 i Aÿ. 1977 breddades verksamheten till att även innefatta Delas i norra Rhône. Firma Louis Roederer övertog aktiemajoriteten i Deutz 1993. På hemsidan lämnas en något svårtydd information som jag väljer att tolka som att två miljoner flaskor skeppas iväg per år. Det är ingen småskalig verksamhet med andra ord.

Julbord och julklappsutdelning är inte riktigt rätt forum för att sitta och fördjupa sig i vad som finns i glaset. Men några snabba kråkfötter hinner jag plita ned.

Färgen i glaset börjar få en mörkare ton som indikerar viss mognad. Doften är relativt diskret med en god brödig doft och något slags äpple, sälta och mineral samt nötter. Smaken är inte riktigt balanserad då syrligheten är markerad i och med att moussen är förvånansvärt låg, med få bubblor som stiger upp i glaset. I övrigt är denna champagne torr och frisk med äpplighet, mineraler av typen skaldjur i saltvatten och något som påminner om en inte fullt så söt apelsinmarmelad old english-style.

Som jag skrivit tidigare så har jag aldrig druckit en Champagne som inte smakar bra. 1998 Deutz Bland de Blanc är inte något avsteg i detta avseende. Det är en god champagne, men inte den bästa jag druckit.

Inga kommentarer: