söndag 27 september 2009

2006 Condado de Haza

Planen för lördagskvällen var att korka ur och njuta av en 2001 Castello di Ama från Toscana och Chianti. Efter en halvtimme i karaffen hällde jag upp ett glas och noterade en doft av absolut ingenting. Jag har aldrig varit med om detta fenomen tidigare. Knutet tänkte jag och smakade på vinet. En mycket vag förnimmelse av gammalt vin och möjligtvis lite körsbär indikerade att det var något uppenbart fel med vinet. Retur till systembolaget och ett nytt dyk ner i garderobens dunkel där jag fiskade upp en Condado de Haza från kultproducenten Alejandro Fernandez. Jag har mycket positiva minnen av detta vin och tänkte att det är ett säkert kort. 100 procent Tempranillo från Ribera del Duero som uppfostrats i fat av amerikansk ek.

På grund av ovannämnda missöde fick det bli pop´n´pour utan något preludium. I glaset noterar jag en mörk och tät, vacker färg. Det första doftintrycket är bregott och youghurt! Sedan kommer plommon och slånbär med kräftspad. I munnen är det härligt fylligt med plommon, körsbär och vanilj med bra tanniner och ett litet sting av eldighet. Ett aber som blir tydligt efter en stund är att syrligheten är för snålt tilltagen.

Ett säkert kort var det, gott och rättframt med publikfriande plommonfruktighet. Men jag kan inte låta bli att jämföra med storebror Pesquera som jag drack tidigare i år. Med tanke på den ringa prisskillnaden mellan dessa två viner tycker jag att Persquera är ett bättre köp. Det är helt enkelt lite bättre på alla plan. Så rekommendationen får bli att ställa tillbaka 2006 Condado de Haza i hyllan och i stället lägga ned Pesquera i korgen.

Varunummer: N/A
Pris: 115 DKK

Inga kommentarer: