måndag 14 september 2009

2005 Gigondas Domaine Les Pallières


Exkursionen i södra Rhône fortsatte i helgen med en Gigondas från Domaine Les Pallières. Vindoktorn Chris Krissack har gjort en läsvärd profil över producenten som berättar om 600 år av familjehistoria och ambitiös vinproduktion. I dag ägs egendomen av bröderna Brunier som även äger den gamla telegrafen i närbelägna Chateauneuf du Pape. Eftersom han placerar Domaine Les Pallières i Premier League i Gigondas blir jag nyfiken att prova.

Doften är bra. Sötfruktig kirsch, körsbär, hallon, kola, någon slags blomma, lakrits och jordighet noterar jag. Smaken är sötfruktig med körsbär, hallon, lakrits, kola och läkerol med välgörande syrlighet och påtaglig eldighet som klingar av i ett hyggligt långt avslut. Absolut gott och värt att prova tycker jag. Vad gäller prisvärdet så tror jag inte att det är så mycket att orda om. För ett vin med denna kvalitet framstår priset som välmotiverat, utan att påkalla fyndvarning. Krissack delar ut 17,5+ i betyg och det har jag inte någon invändning mot.

För övrigt kan nämnas att den söta grenachefruktigheten i vinet fungerar väldigt bra med stekt ankbröst.

Varunummer: 88979
Pris: 259 SEK

Inga kommentarer: